Revisiting Rathergate…

 Diary of Daedalus Guest post by: Anonymous!

This author wishes to remain anonymous ~ and credits the Boiler Room Crew #’s 1-7…

(I wish to thank profusely the members of the Boiler Room Crew at Diary of Daedalus, whose assistance in providing links and information was invaluable.)

During Labor Day Weekend 2004, CBS hyped a story for its Wednesday edition of 60 Minutes, promising revealing truths about George Bush’s Vietnam-era service in the Texas Air National Guard (“TANG”). CBS’s underlying motivation was to contrast Bush, who never shipped overseas, with Democrat nominee John Kerry, who (lest anyone ever forget) “served in Vietnam.” Of course, we were endlessly reminded of Kerry’s winning of three Purple Hearts in rapid succession, while the media memory-holed his subsequent perjury before Congress on war crimes and his subsequent traitorous collaboration with the enemy in Paris. 1972’s Jane Fonda sycophant was now 2004’s war hero on a scale Audie Murphy would envy.

Of course, Kerry came under fire from others who had served with him, the “Swiftboat Veterans for Truth.” CBS, who gave no credence to the Swiftboat Veterans and certainly no forum, was on a mission to “lay bare” the “bogus” service of George Bush in TANG during this period – playing to the image of the spoiled, rich politically connected “dodger.” It would appear that they now had something that would “blow the roof off” the story and Dan Rather would be their messenger.

I didn’t set my DVR to record the 60 Minutes broadcast, believing I’d be home by the time it aired. However, my job involves lawyers and they are unbound by the constraints of the “working day.” It is also the nature of working for lawyers that any overtime is comprised of “hurry up and wait” – hence, you find yourself with lots of time to surf the web. Free Republic had earlier announced a live thread for the broadcast. That live thread can be viewed in its entirety here: – In all over 450 comments. But what grabbed my attention early was several posters who appeared to be questioning the documents, including one “TankerKC” at comment 107, at 8:19 p.m. EDT, who posts the following to “Howlin.”


They are not in the style that we used when I came in to the USAF. They looked like the style and format we started using about 12 years ago (1992). Our signature blocks were left justified, now they are right of center…like the ones they just showed.

Can we get a copy of those memos?

Members of Free Republic, “Freepers,” in later time zones were asked to record the show and pay attention to the memos, to attempt to get another look at them. Watching this story unfold in real time as it aired through the time zones, the skepticism continued. Fortunately for posterity and unfortunately for CBS, after the program aired on the West Coast, the network posted the memos to their website. That “good look” everyone wanted was now available.

A second thread relating to a New York Times companion article went up on Free Republic at 11:10. And that, as they say, is when the fecal material collided with the rotary cooling device.

Because at 11:59 p.m., EDT, an unassuming lawyer from Atlanta, Georgia, going by the handle Buckhead, fired what one pundit has accurately described as “The Shot Heard Round the Internet”:

To: Howlin

Howlin, every single one of these memos to file is in a proportionally spaced font, probably Palatino or Times New Roman.

In 1972 people used typewriters for this sort of thing, and typewriters used monospaced fonts.

The use of proportionally spaced fonts did not come into common use for office memos until the introduction of laser printers, word processing software, and personal computers. They were not widespread until the mid to late 90’s. Before then, you needed typesetting equipment, and that wasn’t used for personal memos to file. Even the Wang systems that were dominant in the mid 80’s used monospaced fonts.

I am saying these documents are forgeries, run through a copier for 15 generations to make them look old.

This should be pursued aggressively. (Emphasis added.)

You can read the entire thread here:

The significance of Buckhead’s post is that he’s the first one to use the word everyone else seemed to be delicately dancing around – he states without equivocation that the documents are forgeries.

By the next morning, news of the suspected documents hummed along the wires – Powerline had the story; Fox News had the story; Drudge had the story – all crediting Free Republic, and most notably Buckhead, for blowing the lid off the Dan Rather’s “explosive expose.” There is chatter at Little Green Footballs (LGF) in various unrelated blogposts from about 6:15 a.m. onward, and Charles weighs in with a blogpost put up at 8:32::

Bush Guard Documents: Forged

Thu Sep 9, 2004 at 8:32 am PDT • Views: 2,070
Here’s today’s Boston Globe story on President Bush’s Air National Guard service, focusing on memos purportedly from the personal records of the late Lieutenant Colonel Jerry B. Killian: Bid cited to boost Bush in Guard.

I write “purportedly” because, as Power Line points out this morning, the documents (which can be found in PDF form at CBS News) are highly questionable.

Johnson then cites Buckhead’s post #47 verbatim – without any attribution whatsoever except to say it came from “Free Republic.” And while he provided a link, there is no valid reason not to credit Buckhead by name, as the rest of the right/conservative blogosphere was doing.

At 9:01:38, someone using the handle “CeeJ” posts for the first time at LGF, revealing the following:

040909 CeeJ Rathergate Post
At approximately 10:30, Charles Johnson posts what has come to be called the “Smoking Memo.” According to Johnson, by using the default settings in Microsoft Word, he typed one of the questionable TANG documents and superimposed that word document onto the pdf of the CBS document, and Voila! Johnson has offered definitive proof that the memos indeed probably were typed on a PC using modern-day word processing programming.

But, hold on a second. Let’s back up. Poster “CeeJ” has already done this an hour earlier, as indicated by the screenshot of his post, above. He doesn’t merely suggest that someone open the default settings and type up the memos. His post indicates that he’s already done that – and advises that the results are identical to the documents proffered by CBS.

Johnson will update his “Smoking Memo” thread a scant 30 minutes later to advise that another blogger, Jeremy Chrysler at “Pacetown,” has performed the same operation on a different memo, published on his blog at 11:31 a.m. Pacetown will later update that thread to thank the readers of LGF for stopping by, even going so far to point out that they caught some small errors in his overlay, which he apparently fixed.

But here’s the thing. Pacetown’s blog post was up at 11:31 CDT – his website was based in Kansas City, not California, as LGF, which as indicated above, uses the PDT timestamp. So Pacetown had already posted an overlay of the memos an hour before Johnson’s Eureka! thread. Even more intriguing is Johnson’s crediting of Chysler’s work later in his original post. Pacetown is an obscure blog – there’s no real reason why Johnson would even take note of it (indeed, the BRC at Diary of Daedalus needed to use the “wayback machine” to locate it as it appears to have been taken down). It is not outside the realm of possibility that someone contacted Johnson and advised him that he was not the first to create the “Exhibit A” to forgery; hence a quick update giving credit?

But looking at the archived Pacetown website, something even more interesting emerges later in the day. At approximately 9:32 p.m. that same night (September 9), Pacetown will have a thread featuring something that will soon become very, very familiar to those following the TANG Memo scandal. You can view it here:

That’s right folks. A .gif animation, a throbbing memo. In fact by all appearances the same throbbing memo seen countless times and what would solidify Johnson’s role in the Rathergate scandal. At this point I know what you’re thinking – you shrug your shoulders and say “so what – he probably got it from LGF.”

Except that although Johnson will reference and post an an animated .gif in a post on the evening of September 10, 2012, he will not publish the singular “throbbing memo” thread at LGF until Saturday, September 11, at 9:30 a.m. You can view that page here:

To be fair (a word that has over the last three years vanished completely from his lexicon), Johnson’s phrasing in both threads does not say categorically that he created the animated .gif – it most certainly implies it. In the post on September 10th, he writes “and compare that to my MS Word document overlaid on the CBS news ‘original,’ in an animated GIF alternating between the two.” He uses the words “here’a an animated GIF” in the blogpost on September 11th. Which is interesting in retrospect – because other threads dealing with Johnson’s manipulation of the memos contain enough usage of first-person pronouns to make an Obama State of the Union speech green with envy.

Let me state this without equivocation: I am not saying that Charles Johnson stole the animated .gif. I am not even stating that Charles Johnson even saw the animated .gif. I can prove neither. And the wizards at the BRC have compared the two. It is not the same document at both sites – there are variances in size and coding details that indicate they are unique – so it would appear that Johnson has duplicated the work of an individual credited at Pacetown as “Shaun.” Of course, Johnson can always claim that he came up with the idea on his own, but somehow that stretches the limits of credulity. He certainly knows of the Pacetown website – he’s linked to it – and he knows it is featuring an of the properties of the memo forgeries as well. It is not outside the realm of viable speculation that Johnson kept an eye on Pacetown, saw the “throbbing memo,” waited a day to see if it was picked up and when it went unremarked upon, decided to recreate it then threw it out there on LGF. I’m sure he’ll deny it. But the fact remains that Johnson publishes his “bombshell” antimated .gif a day after someone else. The difference was that LGF was a well-known website at that time; Pacetown wasn’t.

In any event – what is important to note is that Johnson was not the first one with a blog to either post a “typeover” of the memos in Word or to publish the famous “throbbing memo.” In both instances, Pacetown had it first..

All of this is significant when you consider that subsequent to the initial dissemination of the forgery speculation on the morning of September 9, 2004, Johnson would encourage the myth that he was one of the crucial individuals that “broke” the Rather story. He has inflated his role to that of Powerline and Fox – all of whom reported the story before he did. He has been known to say “I and others” in interviews about Rathergate and delighted in Rather’s downfall, sniped about Mapes’ book deal and snarked about the Rather lawsuit against CBS, right down to the day it was dismissed. His subsequent fame as the result of Memogate led to his participation in the founding of Pajamas Media. His blog, which had since 9/11 enjoyed a healthy following, morphed into an award-winning website, one of the most widely read every day and cited on right-wing talk radio, Fox, WND, CNS, et al., much the same way Newsbusters and Weasel Zippers are now.

That Johnson catapaulted himself into the role should have come as no surprise. All you need do is look back at the blogpost he put up the initial day of the scandal – September 9, at 9:10 p.m.:

The 12-Hour Scandal
According to Drudge, CBS News has launched an internal investigation into whether 60 Minutes aired forged documents relating to Bush’s National Guard service.

Our first post about this, shortly after Power Line’s post, was at 8:30 am Pacific. By 8:30 pm Pacific, an investigation is underway at CBS.

To Johnson’s mind, it was LGF and Powerline (apparently in that order) that not only broke the story, but became the driving force behind the CBS investigation. Odd, then, that Powerline, Fox and Drudge all gave credit to Free Republic. But not Johnson.

Afterward, Johnson would on occasion whine about those that didn’t acknowledge his crucial role in Rathergate. Witness the following:

DC PR Firm Claims Credit for Rathergate
Here’s a story at PRWeek claiming that a DC right-wing PR firm was instrumental in “driving” the CBS Killian memo story, and that they were “in touch with bloggers:” Two DC firms ramp up efforts over latest presidential controversies. (Hat tip: Mike.)

WASHINGTON: Two DC PR agencies eagerly fanned the flames of election-year scandal last week – one for the left and one for the right.

Creative Response Concepts (CRC), the VA-based agency promoting the Swift Boat Veterans for Truth, used right-wing blogs and news sites to turn a CBS report casting doubt on President George W. Bush’s National Guard service into a potential black eye for both the network and the Democrats.

A CRC client, the Cybercast News Service (CNS), was among the first to voice suspicion that documents suggesting Bush had received preferential treatment in the Guard were forgeries.

“After the CBS story aired, [CNS] called typographical experts, got them on the record that these papers were fishy, and posted a story by 3pm Thursday,” said CRC SVP Keith Appell. “We were immediately in contact with [Matt] Drudge, who loved the story.”

CRC worked with CNS and the Media Research Center, another media watchdog client, to push the story into the mainstream press.

“We’ve been communicating with bloggers and news websites to make sure they know it isn’t just Rush Limbaugh and Matt Drudge who are raising questions,” added CRC president Greg Mueller.

Please note: no one from this public relations firm ever contacted me; I have never even read the Cybercast News Service article to which they refer. Spelling it out explicitly: LGF has never been in contact with Creative Response Concepts, in any way, at any time. I’m not very pleased that they would try to send such a message, while claiming credit for breaking the story.

Really? Maybe the bloggers they contacted were Powerline, Drudge and Free Republic. You know the ones that in fact broke the story and made it a national headline. You arrived at the party 12 hours after Buckhead left it, was back at work and having his late-morning Starbucks, pal. It is height of narcissism to discount a story simply because you were not one of the sources.

It would be a delicious case of karma almost 6 years later, when LGF minion Kilgore Trout would post a story about Reuters cropping photographs regarding the Israeli flotilla raid, which would be credited by Commentary and Weekly Standard, among others, to LGF. When AllahPundit at Hot Air linked the story instead to “Yid with Lid,” Johnson snotted about stealing credit, calling Allah a “dishonest dirtbag” for failure to properly credit the investigative skills of the LGF crew that found the story. Allah issued an apology and retraction.

Except for one thing. The website Elder of Ziyon had the story first.
How do we know? At The Blogmocracy, a post by Daedalus on June 7, 2010 at 6:42 p.m., traces the timeline of the flotilla story. Kilgore uploads the story at LGF at on June 6, 2010 at 7:05 a.m. PDT; Elder of Ziyon has the same photo posted by “Suzanne” at 3:37 a.m. that same day. Even if EOZ was in the same time zone as LGF, 3:37 is still earlier than 7:05. So where did Kilgore get the story?

Pesky little fact checkers, those time stamps, huh?

So again, another “coincidence” but here’s Johnson screaming for the credit. For the Cliff Notes version of the “Flotilla Affair,” you can read the royal smackdown by Ace of Spades here:

But there’s one comment in Ace’s blogpost, said in his irreverent best, that sums it all up perfectly:

“Buckhead” just emailed me about stealing credit. He says, “Lot of that goin’ ’round, Hoss.”

Update (ChenZhen): As a visual aid, here are the two “throbbing memos”:

First, the one posted by Jeremy Chrysler at Pacetown Thursday, September 09, 2004 at 9:32 PM:

Next, posted at LGF Sat Sep 11, 2004 at 9:30 am PDT:


Update (Briareus): It should also be noted that the two .gif “throbbing memos” are not the same. They vary in size, timing and hyperscript fonts. This suggests that Charles Johnson saw Jeremy Chrysler’s .gif and recreated it, coincidentally choosing the exact same text, and then promoting it as his own work.


Update (Briareus): Deleted primary blockquotes for legibility, replaced fuzzy .jpg file of CeeJ’s 9 September 2004 comment with a .png screencap from the WayBackMachine for clarity.  Charles Johnson sent that comment down the memory hole long ago, so here’s the original, posted for honesty, and so you-know-who doesn’t get on us about rewriting and deleting HIS stuff. Like we care.

040909 ceej-e1338823171135


Related links – The Ruse and Fail of Little Green Fooballs

Part 1 – Overview
Part 2 – The Ascendance of Charles Johnson and LGF
Part 3 – The Bannings
Part 4 – The Flounces
Part 5 – The Turnaround
Part 6 – Current Events & The Future Of LGF

Bonus track: Revisiting Rathergate




51 Comments on “Revisiting Rathergate…”

  1. garycooper says:

    I knew he was too stupid to come up with that on his own! 😆

    Also, he’s been a known-liar to me since 2005, so that part doesn’t surprise me a bit.

  2. garycooper says:

    Q: Will the knowledge that Fatass wasn’t really instrumental in blasting Rather and CBS’s forgery off of the radar mean anything to his few remaining defenders? Will they be pleased, even?

  3. Daedalus says:

    This is devestating!

  4. windbag says:

    Karma. Fraudulently claiming to being responsible for outing a fraud. Maybe he can get a gig with Rather on HDNet. Is Olbermann working there yet?

  5. ZappaWouldBeVommiting says:

    It’s a ponytail thing. You wouldn’t understand.

  6. OK, I offer a better wayback link to the Pacetown thread with their throbbing memo:

    (Also, fixed some formatting above)

    And worth noting here, especially given CJ’s sensitivity to the LGF page on wikipedia, is the following:

    Killian documents
    Main article: Killian documents

    LGF was one of four sources, along with the Power Line and Allahpundit blogs and the Free Republic discussion forum, who conducted the initial investigation of Dan Rather’s assertions on 60 Minutes that the Killian documents were genuine.

    The animated GIF image created by Charles Johnson and posted at LGF, comparing a 2004-era Microsoft Word document made with default settings to the document that CBS presented as a typewritten memo from 1973.

  7. Bunk X says:

    Like someone else said: Johnson’s the kind of guy who jumps in front of the parade and claims he’s leading it.

  8. Check the update; I posted the two ‘throbbing memos” side by side.

    Interestingly, I think it is still possible that Johnson stole the image from Pacetown. All he would have needed to do is to capture both sides of the “throb”, and then re-work them into his own ani gif with a different rate and size, right? I mean, what are the odds that both would capture the exact same snippet of text for the example?

  9. ZappaWouldBeVommiting says:

  10. Not sure if it’s the same guy, but:

    • Bunk X says:

      That’s him. He also runs a sports blog.

      • His tweets seem to have abruptly ceased in April, so I hope he’s still around. We should send him an @mention and see if he’d chime in. I’m guessing he’d remember some of it.

      • Bunk X says:

        Carolina Girl already contacted him, as did I. We invited him to call into last night’s BlogMockRadio Show and he declined.

  11. Pig says:

    You know what’s interesting? That this post is better than anything I’ve ever seen on LGF. And we’re just supposed to be a lightweight mockery site….

  12. Excellent post! I always suspected the great green lizard king was prone to plagiarisms; That he plagiarized his signature laureate…well, that’s icing on the cake!

  13. Chuck's Orange Jumpsuit says:

    sorry to go o/t, but look at what fatso’s friends he doesn’t want you to know about just did

  14. Chuck's Orange Jumpsuit says:

    Zimriel :
    I’m sure the ponytailed hero will get right on that story, about harassment and stalking; since he he takes such a dim view of harassment and stalking.

    well, according to fatass, he knows nuttin’ about those two guys, and that pointing & mocking somebody is worse than whatever is happening to people like Ali

    • Arachne says:

      So he’s okay with the harassment and stalking of a black man. I think they call that RAAAACISM over there, don’t they?

  15. Rufus T. Rumpswab says:

    garycooper :
    I knew he was too stupid to come up with that on his own!
    Also, he’s been a known-liar to me since 2005, so that part doesn’t surprise me a bit.

    And “Ceej” couldn’t possibly have been him, because 9 in the morning is in the middle of the night for him.

  16. rightymouse says:

    I found LGF because of the postings on Rather. When I was able to finally get registered after lurking for a time in 2005 IIRC, I remember being very happy about it. Silly me.

  17. rightymouse says:

    garycooper :I knew he was too stupid to come up with that on his own!
    Also, he’s been a known-liar to me since 2005, so that part doesn’t surprise me a bit.

    What was it that clued you in back then?

    • garycooper says:

      During the evening of my first banning, when I was going all “Inky” on the Schiavo-zealots and Old Testament-thumpers, and ignoring Chunky’s cautions to back off and stop being so argumentative. After I was banned and blocked, he lied and said I sent him a threatening email about it. I was so pissed about that, I signed up under another name and posted a rebuttal to his lie, and I think there was some more vitriol in there aimed at my “pals” on the forum, who had definitely closed ranks against me. Nodrog used to have a website where he told the stories of us “banned and blocked” folks, but it appears to have gone the way of Chunky’s credibility — it’s nowhere to be found.

      • rightymouse says:

        IIRC, I avoided the Schiavo threads like the plague so I missed that, although I vaguely remember you being banned, but not the reason.
        As we now know, Charles is a pathological liar.

      • Emperor says:

        Yeah, it appeared when I looked several months ago that Nodrog had deleted his LGF Banned and Blocked site.

  18. iSpeakJive says:

    Wow. I didn’t know he didn’t even come up with the gif himself either. Yeah, he took credit for it big time. What a pig.

  19. garycooper says:

    Picture if you will, the lack of character and integrity in a man who takes credit for the throbbing-memo of another, time after time for years. Who, in fact, is turned into a blogger-of-note by this theft, and it becomes the one thing he is known for doing that separates him from a garden-variety cut-and-paste linker. The ONE glimpse of a savvy operator, in a decade of One-Note Johnny news-trolling…and it’s a stolen bit. He knows he stole it, and he knows it everytime someone pats him on his fat back and congratulates him for it.

    This is your chance to finally come clean on this thing, Chunky. Get it off your conscience, once and for all. Say that it all happened so quickly, and then it got out of control. Come up with a better story, maybe one that involves “independent evolution,” known also as convergent evolution in science, such as the process that leads creatures to develop wings over vast eons. Yours just happened…quicker. Much quicker, but it was still independent. Right?

    The Neo-Minions will understand. They get you.

    • Arachne says:

      I wonder what prompted him to link to Pacetown, myself, and so quickly after he posted his own Word default memo. Wonder if he got some emails directly asking if he knew someone else had already done it. It was a “rather” uncharacteristic sharing of credit for him.

      I had always heard that he didn’t even come up with the idea to type the memos using the Word defaults on his own either. And sure enough, you look in the blogpost and there’s someone saying they did it an hour and a half before Lardass posts it.

  20. ZappaWouldBeVommiting says:

    “Monetize Hysteria” is still the best way i can describe Chuckies motives and predict his actions.

  21. Bunk X says:

    This is kinda fun.

    And then:

    • Zimriel says:

      Schlussel is insane. I would not be surprised if she had actual bugs crawling around inside her skull.

    • Bunk X says:

      So, with that in mind, I’m writing this post as a reference point. That’s so the next time Debbie writes some nutty story, lies about people, or generally acts like a lunatic, people will have something to point toward and say, “See, this person is not someone who’s right in the head.”

    • rightymouse says:

      She reminds me of a crazy poster at LGF who sounded bat-shit nuts half the time.

      Meanwhile, this chick has her own wiki entry….

    • snowcrash says:

      I remember that name but not the particulars. The link in Dana’s tweet has info that screams stay back.

      • garycooper says:

        I used to read her pretty regularly, about five years ago. I was curious about her, as she was an Islamofascist-fighting local attorney, with a growing national profile. I got tired of her pretty quickly, as she was too strident for my taste, like Pam Geller. How was I to know she was insane? 😯

  22. Ooops:

    • Arachne says:

      Yeah Peter – it was really innovative on another blog 24 hours before he posted it.

      • garycooper says:

        …and his site is a buggy, slow-loading, dated-looking hot mess. Get with the times, Petey.

  23. Also: I seem to recall Jim Treacher giving CJ some crap about his role in getting Dan Rather fired. (if someone can find the tweet exchange, that’d be cool).

    The good news for Johnson, it turns out that he really didn’t have that much to do with it after all.